مقاومت در برابر آتش در پارچه های سازه چادری با روکش PVC

عملکرد پارچه سازه چادری در برابر آتش
عملکرد پارچه سازه چادری در برابر آتش

یکی از دغدغه های طراحان و کارفرمایان در رابطه با استفاده از سازه های پارچه ای نگرانی از مقاومت چادر استفاده شده در برابر آتش و قابلیت پخش شعله می باشد. فهم مناسب از عملکرد اجزاء سازه چادری در استفاده ایمن از آنها بسیار موثر خواهد بود. پارچه های با روکش PVC عملکرد بسیار متفاوتی در برابر آتش نسبت به سایر مصالح ساختمانی دارد که در اکثر مواقع کارفرمایان و حتی پیمانکاران به خوبی از آن اطلاع ندارند. در این نوشتار به بررسی عملکرد این پارچه ها در برابر آتش می پردازیم.

بهترین عبارت برای تعریف عملکرد سازه پارچه ای در برابر آتش “قابلیت اشتعال محدود می باشد”. یعنی این چادرها در صورت قرارگیری در مجاورت منبع آتش می سوزند اما به محض حذف منبع آتش متوقف می شوند به عبارت دیگر پارچه های سازه پارچه ای خود سوز نیستند.

آزمایش اشتعال سازه پارچه ای

عملکرد پارچه سازه چادری در برابر آتش
عملکرد پارچه سازه چادری در برابر آتش

برای بررسی دقیق تر عملکرد این سازه ها در سال ۱۹۹۴ در یک کارخانه واقعی ساخته شده از استیل و پارچه با روکش PVC آزمایش اشتعال انجام شد. در این آزمایش یک توده از چوب به ارتفاع ۲ متر در گوشه سازه به آتش کشیده شد. ارتفاع کلی سازه پارچه ای در حدود ۶ متر طراحی و اجرا شده بود. نتایج این آزمایش به طور خلاصه در ادامه آمده است:

  • با آتش گرفتن توده چوب، پارچه سازه چادری در محل مرکز آتش سوراخ شد، با کاهش منبع آتش (توده چوب) پارچه سازه چادری به دلیل خاصیت ” self-extinguished” سریعا خاموش شد. سوراخ شدگی در پارچه محدود به منطقه مرکز آتش بود و به هیچ عنوان گسترش پیدا نکرد.
  • پارچه به هیچ عنوان شعله را پخش نکرد و به هیچ عنوان در محل آتش شدید شعله ور نشد.
  • با سوراخ شدن پارچه در محل آتش امکان خارج شدن دود و گازهای سمی بوجود آمد. علاوه بر آن حرارت آتش که از طریق سوختن چوب ها ایجاد شده بود به راحتی از سازه خارج شد.
  • در تمامی مراحل سوختن توده چوب ، بالارفتن درجه حرارت آسیبی حتی جزئی به سازه و اتصالات آن وارد نکرد.
سایبان چادری پمپ بنزین در آمریکا
سایبان چادری پمپ بنزین در آمریکا

در نهایت این آزمایش در پرتلند آمریکا با موفقیت به ثبت رسید. به دلیل آسیب هایی محدودی که به پارچه وارد شده و سلامت کامل سازه؛ پارچه سازه پارچه ای در مدت زمان یک هفته تعویض شد و کارخانه فعالیت های روزانه خود را مجددا از سر گرفت.

عملکرد پارچه سازه چادری در برابر آتش

برای بررسی عملکرد در برابر آتش مصالح ساختمانی تست های متفاوتی در آزمایشگاه ها طراحی و اجرا می گردد. تست های NFPA 701 و ASTM E-84 از تست های شناخته شده در زمینه عملکرد مصالح در برابر آتش می باشد. نتایج مربوط به هر دو تست برای چادرهای سازه پارچه ای با روکش PVC قابل قبول بوده است. عملکرد این پارچه ها در حدی قابل قبول استکه در بسیاری از موارد از این سازه ها برای سایبان پمپ بنزین ها ، پارکینگ ها و محیط های با احتمال آتش سوزی بالا استفاده می گردند.

در فیلم زیر می توانید تست شعله و حریق نمونه پارچه را ببینید

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *