انواع سقف بازشو چادری (پوشش پرگولا)

استفاده از سقف بازشو به عنوان سایبان یکی از متداولترین کاربردهای این نوع سازه می باشد. در بسیاری از موارد استفاده از سازه های ثابت مورد نظر کارفرما نبوده و استفاده از سایبان متحرک با هدف ارائه یک معماری مدرن در اولویت ایشان می باشد. در بسیار از کاربردهای از جمله سقف کافی شاپ، آمفی تئاتر و استادیوم کارفرمایان سقف بازشو را ترجیح می دهند.

سقف بازشو در بسیاری موارد قابلیت استفاده از فضای باز در شرایط مناسب آب و هوایی و تامین سقف در شرایط بارانی و برفی را برای استفاده کنندگان را فراهم می نماید. به صورت کلی سقف باز شو در ۵ فضای متفاوت کاربرد بیشتری دارد.

سقف موقت هیدرولیکی در اماکن مذهبی

چتر جمع شونده مسجد النبی
چتر جمع شونده مسجد النبی مدینه

سازه پارچه ای کششی متحرک هیدرولیکی در موارد بسیار خاصی در سراسر دنیا به کار گرفته شده اند. این سازه به عنوان سقف بازشو در اماکن عمومی مانند ورودی مساجد و صحن های مساجد به کار گرفته شده است. از بزرگترین نمونه های سقف چادری متحرک می توان به پروژه های مسجد النبی اشاره کرد. این پروژه با توجه به ابعاد و عظمت یکی از بزرگنرین و بلند ترین سازه های پارچه ای متحرک هیدرولیکی ساخته شده می باشد.

پروژه مسقف کردن صحن مسجد النبی (ص) یکی از بزرگترین و جسورانه ترین پروژه های سقف بازشو می باشد. این پروژه توسط شرکت آلمانی Rasch با همکاری شرکت معماری SEFAR طراحی و اجرا شده است. تمامی سقف های متحرک پیش بینی شده تا سال ۲۰۱۰ به اتمام رسید.این سازه های چادری حدود ۱۴۳ هزار متر مربع را پوشش می دهند و ارتفاع سایه بان ها در حدود ۲۰ متر می باشد. جنس پارچه های این سازه رنگ خاکی انتخاب شد و جنس آنها از نوع سفارشی PTFE می باشد. جنس سفارشی این سقف باز شو به نحوی انتخاب شد. تا نیازهای مشتریان که شامل مقاومت در برابر تابش UV و همچنین مقاومت در برابر آتش ، پوسته شدن. رنگ پریدگی و مقاومت در برابر بادهای شدید را تامین کند.

 این سازه ها در فضاهای خاص کاربرد دارند و به دلیل هزینه بالا کمتر به کارفرمایان توصیه می گردد. سازه های چادری متحرک که کاربرد فراوانی به دلیل قیمت مناسب و راحتی نصب دارند به سازه های پارچه ای پرگلا معروف است.

سقف باز شو رستوران
سقف باز شو رستوران

سقف بازشو پارچه ای پرگلا

سازه متحرک با یک ریموت به صورت اتومات جمع شده و در ساعت هایی که نیاز به سایبان می باشد باز می شوند. استفاده از سایبان های پارچه ای متحرک در پوشش استخر، آلاچیق پارچه ای و سقف کافی شاپ بسیار متداول می باشد.

نیروی محرکه سازه چادری جمع شونده در دو حالت اتومات و دستی قابل طراحی و اجرا می باشد. در مدل های اتومات با نصب یک موتور و طراحی یک ریموت کنترل فعالیت جمع شدن و باز شدن سایبان چادری به صورت کاملا خودکار و کنترل شده انجام می شود. در مدل های دستی با هدف کاهش هزینه های مشتری، فرآیند جمع شدن و باز شدن سازه چادری با استفاده از دست و مکانیزم های مکانیکی انجام می شود. تمامی طراحی های سازه چادری متحرک ساینا سایه به مدت ۱ سال گارانتی طراحی و قطعات داشته. و به مدت حداقل ۳ سال دارای خدمات پس از فروش می باشد.

سازه چادری جمع شونده برای سقف رستوران و کافی شاپ ها

سقف باز شو روفگاردن رستوران
سقف باز شو روفگاردن رستوران

سایبان کافی شاپ و رستوران در فضای باز به عنوان یکی از کاربردهای بسیار متداول سازه چادری جمع شونده. با به عبارتی سقف بازشو مورد استفاده قرار می گیرد. کافی شاپ ها ترجیح می دهند از مشتریان خود در طول روز و زمان هایی که هوا مطلوب است. در فضای باز پذیرایی کنند و در زمان تابش شدید آفتاب و یا بارش باران و برف با استفاده از سقف های متحرک و سایبان های گسترده استفاده کنند.

علاوه بر آن احداث سایبان های دائم در تراس، روف گاردن و فضای باز جلوی کافی شاپ ها ، رستوران ها و فست فود ها و . .. احتمال تعارض با قوانین و مقررات شهرداری وجود دارد. به همین دلیل صاحبان کافی شاپ به سازه چادری متحرک و یا سقف موقت بسیار علاقمند می باشند. این المان علاوه بر پوشش موقت سقف حس مدرنی به فضا می دهد. که با معماری مدرن بسیاری از رستوران ها هم خوانی دارد. در سال های اخیر بسیاری از رستوران ها و کافی شاپ های لوکس کشور از این مدل سقف بازشو استفاده می کنند.

سازه پارچه ای متحرک به عنوان سایبان استخر

سایبان متحرک استخر
سقف باز شو متحرک استخر

یکی دیگر از کاربردهای سازه پارچه ای متحرک به عنوان سایبان استخر می باشد. در طول روز احتمال وارد شدن آشغال و کثیفی به استخر و گرم شدن آب آنها وجود دارد. به همین دلیل در بسیار از ویلاهای شخصی استفاده از سقف پارچه ای به عنوان محافظ استخر و همچنین سایبان اطراف استخر بسیار کاربرد دارد. ایجاد حریم خصوصی برای استفاده کنندگان از استخر در بسیاری از موارد که همسایه ها بر روی استخر تسلط و دید دارند. نیز بسیار مهم می باشد. استفاده از سقف بازشو به عنوان حریم خصوصی و استفاده از آفتاب در سایر زمان ها تنها در صورت استفاده از سازه چادری متحرک امکان پذیر می باشد. علاوه بر آن ایجاد ظاهری مدرن و زیبا ، معماری منظر مدرنی را به ویلای شخصی و محوطه سازی فضای سبز می بخشد.

سقف بازشو در باغ تالار و تشریفات مجالس عروسی

سقف جمع شونده پارچه ای باغ تالار عروسی و تشریفات
سقف جمع شونده پارچه ای باغ تالار عروسی و تشریفات

یکی از کاربردهای سقف های پارچه ای بازشونده در باغ تالار ها و تشریفات مجالس عروسی و نامزدی می باشد. شرکت های خدمات مجالس و صاحبان باغ تالار ها ترجیح می دهند.تا بتوانند در فصول گرم سال مراسم ها را در فضای باز برگزار کنند. و در فصول سرد سال و آب و هوای بارانی هم مجموعه آنها قابلیت برگزاری جشن را داشته باشد. از این رو استفاده از سقف ها و سازه های بازشونده برای آنها گزینه ای مناسب می باشد. تا بتوانند در تمام فصول سال و شرایط آب و هوایی مراسم ها را برگزار نمایند.

به همین دلیل هزینه این سازه های جمع شونده و متحرک برای گروه تشریفاتی توجیه اقتصادی دارد. و علاوه بر آن مزیت هایی چون زیبایی و امکان نورپردازی را به مجموعه اضافه می نماید.

سقف و سایبان بازشو تراس کافی شاپ
سقف و سایبان بازشو تراس کافی شاپ

2 دیدگاه برای “۴ کاربرد رایج برای سقف بازشو در معماری مدرن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *