ویژگی های چترهای حرم امام علی ع

سایبان های چتری شکل در صحن مطهر حرم حضرت علی (ع) توسط شرکت آلمانی sl-rash طراحی و نصب گردید. این شرکت سابقه اجرای سایبان های جمع شونده مسجد النبی (ص) ، سایبان های حریم کعبه در شهر مکه را دارد. مطابق  برنامه ریزی ها چترهای مشابه در سایبان حرم امام رضا به کار گرفته خواهد شد.  این شرکت آلمانی توانایی انحصاری ساخت سایبان های چتری جمع شونده را دارد. ابعاد این سایبان ها به ارتفاع ۴۵ متر با پوشش مساحت ۲۵۰۰ متر نیز می رسد.

این سایبان های چتری جمع شونده دارای سنسور های باد و آفتاب می باشد. تا با تابش اولین نور خورشید باز شده و در هنگام غروب و یا وزش باد شدید جمع شوند. اگرچه انحصار این محصول در اختیار شرکت آلمانی است اما در سال های اخیر مهندسین ایرانی تلاش های بسیاری برای ساخت نمونه های مشابه در ابعاد کوچک برای سایبان حرم امام رضا کرده اند. نمونه کوچک تر این محصول در حرم حضرت معصوم اجرا شد. طراحی دقیق چادر و حل مشکلات دینامیکی سازه از چالش های این پروژه عظیم ملی است.

چالش های بکارگیری چترهای عظیم در سایبان حرم امام رضا ع

پارچه کششی مورد استفاده از نوع ETFE بوده که برای شرایط جوی شهر نجف و کشور عراق به مدت ۲۰ سال گارانتی شده است. این پارچه ها علی رغم مقاومت بالا در برابر شرایط محیطی نظیر تابش آفتاب و گرد وخاک ، وزن بسیار کمی داشته. و به راحتی توسط موتور های الکتریکی بکار رفته باز و بسته می شوند. یکی از چالش های جدی در بکارگیری این سازه ها برای سایبان حرم امام رضا بارش شدید برف در آن منطقه است. از دیگر مزیت های این نوع پارچه کششی قابلیت چاپ طرح بر روی آنها و هم خوانی آنها با فضای اسلامی صحن حرم حضرت علی (ع) می باشد. 

سازه پارچه ای جمع شونده حرم حضرت علی
سازه پارچه ای جمع شونده حرم حضرت علی
چتر جمع شونده حرم امام علی
چتر جمع شونده حرم امام علی
نصب چتر جمع شونده صحن امام علی
نصب چتر جمع شونده صحن امام علی
چتر جمع شونده سایبان صحن امام علی
چتر جمع شونده سایبان صحن امام علی
نمونه قابل نصب در سایبان حرم امام رضا
نمونه قابل نصب در سایبان حرم امام رضا

 

4 دیدگاه برای “توسعه سایبان حرم امام رضا در سایه تجربه موفق در نجف

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *